Hvordan tiltrækker du kunder til din hjemmeside?

Hvordan tiltrækker du kunder til din hjemmeside?

Hvis du er en mindre virksomhed som har et stramt marketingbudget kan den bedste og mange gange eneste løsning for dig være at skrive nogle gode blogindlæg. Med en god blog har du muligheden for at skabe en hjemmeside som fungerer som en magnet for nye kunder.

Formålet med et blogindlæg er at du fremstår som en ekspert indenfor dit område og du får nu en artikel (et blogindlæg) som du kan dele med andre på de sociale medier. Som hjemmesideejer som er lidt uvant med at blogge er det svært at komme i gang med at skrive. Det virker på en eller anden måde bare ikke naturligt for dig og så bliver det anstrengt. Men bare rolig, øvelse gør mester og det kan være du lige skal skrive de første par artikler i et Word dokument eller lignende og slette dem efterfølgende, bare for øvelsens skyld.

Skriv om det dine kunder vil høre

Der kan mange gange være en stor forskel på det du gerne vil fortælle om din virksomhed og det du til dagligt går og arbejder med – og så det som dine mulige kunder gerne vil læse om.

Et eksempel er min gode ven Michael. Michael har en hjemmeside som sælger alarmsystemer til private og virksomheder gennem sin virksomhed www.gsm-alarm.dk. Det Michael går op i er mange gange langt fra det hans kunder vil læse om. Det der Interesserer Michael er at opsætte en bevægelsessensor rigtigt, programmere alarmsystemerne og generelt set arbejde med teknikken i alarmsystemer.

Michaels kunder vil derimod gerne læse om hvad der gør en alarm bedre end en anden, hvordan man sikrer sit sommerhus og hvad man skal gøre hvis børnene er blevet så store at de skal have deres egen nøgle til alarmen. Michael kender alle de her ting, men det er ikke hans interesse. Han er en super dygtig tekniker på et højt niveau.

Hvis Michael skal i gang med at blogge, så ville hans første indskydelse være at skrive om det der optager ham, teknik. Problemet med dette er at han rammer direkte forbi sine kunder og rammer kun nørder som ham selv.

Når man skal understøtte sin virksomhed med en blog, er det vigtigt at man laver sit hjemmearbejde og finder nogle emner som ens mulige kunder gerne vil vide noget om – og så give dem det. Det handler om at ramme rigtig, således du ikke rammer dine tekniker-nørde-venner, men rammer de personer som er dine mulige kunder. Rammer du ved siden af, har du spildt din tid.

Research, research og research

Der er to vigtige ting ved et nyt blogindlæg som overskygger alt andet. Det er titlen på dit indlæg og det er metabeskrivelsen på dit indlæg. Rammer man plet med disse to er man allerede halvvejs med sit indlæg. Det er uden sammenligning det absolut vigtigste.

Professionelle bloggere bruger rigtig meget tid på at researche “overskrifter” til deres blogindlæg. De finder mange gange ikke emner de skal skrive om i deres blogindlæg, de finder derimod “overskrifter” som sælger.

Det man skal huske omkring overskriften og metabeskrivelsen er at det er det første dine mulige kunder ser af dit blogindlæg på Internettet. Et eksempel er et tidligere blogindlæg jeg har lavet her på siden omkring ophavsret. Titel og metabeskrivelsen er skrevet således de sælger.

Det man skal huske når man skriver sin titel om sin beskrivelse er at de kommer til at stå sammen med 9 andre søgeresultater når der er nogen som søger på Google. Det vil sige at det er ikke nok at være på første pladsen i søgeresultatet, men du skal også være i stand til at sælge dit blogindlæg – og det gør du med din titel og din beskrivelse.

Google SERP

Som du kan se på ovekstående billede har jeg lavet en Google søgning på “ophavsret hjemmeside” det er en søgning hvor min egen artikel er med i resultaterne. Min titel (den røde pil) er den som skal konkurrere med de andre titler her på siden. Det er den som skal få en bruger til at vælge min hjemmeside frem for konkurrentens hjemmeside. Kigger man på de andres titler kan man se at der er nogen som tænker over dette og nogen som ikke tænker over dette. Nogle har en kort og ikke-informativ tekst (fx. “cookies” og “ophavsret.dk”).

Min sides beskrivelse skal jeg bruge til at sælge min artikel med. Her har jeg ca. to linier at gøre godt med og formålet med disse to linier er at understøtte titlen og igen sælge min artikel bedst muligt.

Det hele hænger sammen. For at få en masse nye besøgende til din hjemmeside, skal du have noget godt indhold således du kan få lavet en titel på nogle emner dine kunder søger efter, og således du kan skrive en god overskrift og beskrivelse til dine blogindlæg.

Skriv til din platform

Det tidligere afsnit handler om at skrive den rigtige titel og den rigtige beskrivelse. Hvis du tænker at dine blogindlæg primært skal findes via Google søgninger, så er det samtidig vigtigt at du finder nogle ord som dine kunder også søger på. Hvis du skriver en artikel omkring “rødhalede dybvands oddere” og der aldrig er nogen der søger på det, så får du aldrig nogen besøgende. Der ligger også et stort arbejde i at researche hvad dine kunder søger efter når de skal finde en virksomhed som din.

Skriv til sociale medier

Hvis du gerne vil få dine nye kunder fra de sociale medier, som eks. facebook, Google+ og LinkedIn så kan det være du skal overveje en lidt anden strategi. Den store forskel ved at skrive til en søgemaskine og skrive til et socialt medie er de ord du researcher til din titel.

Hvis du skriver til søgemaskinerne, så vil du gerne skrive nogle titler som også er noget som dine kunder søger på. Når du skriver til et socialt medie er det vigtigt at du skriver en titel som får dine følgere til at åbne og læse dit indlæg og gerne videredele det. Det betyder også at det mange gange skal være spændende og provokerende det du skriver om.

Fra kundejæger til kundemagnet

Jeg har været så heldig at høre Jannie Ilum Gade op til flere gange tale omkring netop dette koncept. Hvis du er en mindre virksomhed med et stramt budget, så er det svært at skulle sidde på telefonen og ringe rundt og “jage nye kunder”. Selvom du er en fantastisk telefonsælger og bare har styr på dit salg, så er du stadig begrænset af din tid. Du er jæger, du jager den næste kunde og der skal måske 10 igennem telefonen inden du får et møde aftalt.

Ideen med at blogge og lave godt indhold på sin side er at man flytter sit fokus fra at jage sine kunder til at tiltrække dem. Laver du noget godt indhold tiltrækker du interesserede – dig og dit indhold er den magnet der tiltrækker nye interesserede. Jeg behøver vel ikke nævne at en person der allerede har vist interesse for dit indhold er langt bedre end en du tilfældigt fanger på telefonen.




Del med dit netværk (det er god stil)

Del på LinkedIn Del på Facebook Del på Google Plus Del på Twitter

Send en kommentar til artiklen

(din kommentar gennemlæses lige inden den offentliggøres)

Vi ved hvad der skal til for at få success online.