Online leadgenerering - sådan kommer du i gang

Online leadgenerering - sådan kommer du i gang

Denne artikel er til dig som godt kunne tænke sig at få flere leads ud af din hjemmeside. Med et lead tænker vi her på en mulig kunde som har vist interesse i din virksomhed ved at tage kontakt via hjemmesiden. Dette viser sig typisk som at de har udfyldt din kontaktformular eller ringet til dig.

Hvorfor bruge sin hjemmeside til lead generering?

Nogle virksomheder betragter deres hjemmeside udelukkende som et nødvendigt onde som man skal have, i tilfælde af at nogen forsøger at finde dem via Internettet. Din hjemmeside kan meget mere end blot at være et visitkort på Internettet. Måske har du ansat en eller flere salgsmedarbejdere i din virksomhed som hjælper med at finde nye kunder og få disse nye kunder lukket.

Salgsmedarbejderen skal ikke spares væk, det kan de ikke, men formålet med hjemmesiden er at lette en del af sælgerens arbejde, ved at give mulighed for at en mulig kunde selv kan henvende sig, i stedet for at salgsmedarbejderen skal jage kunderne med telefon og netværk. 

En effektiv hjemmeside kan opsamle leads som salgsmedarbejderen så kan følge op på. Det betyder meget mindre arbejde for salgsmedarbejderen til at finde nye kundeemner og analysere deres behov for til sidst at kontakte dem via telefonen.

Opsaml data på dem der kontakter din virksomhed

Det lyder måske banalt, men det er grundlaget for alt arbejde med at lave leads. Du skal have et system til at opsamle data omkring dem, der kontakter din virksomhed. Det kan enten være i form af et CRM, men det kan også være noget så enkelt som et regneark. Formålet er til dels at have noget at følge op på, men også at holde styr på hvordan du bliver kontaktet. 

Hvis du ved hvordan du bliver kontaktet og kan holde styr på om de kommer via din hjemmeside eller andre online kanaler, så ved du også hvor du skal fokusere din indsats, fremadrettet. Generelt set vil man gerne lave mere af det, der fungerer til fordel for noget af det, der ikke fungerer optimalt.

Efterhånden som du får mere og mere data vil der tegne sig et klart billede af hvor du får dine leads fra, og holder du samtidig styr på hvor mange af dine leads der bliver til kunder, så ved du også hvilke kanaler dine typiske kunder bruger, og du kan fokusere din indsats endnu mere.

Få en professionel hjemmeside

Det første du skal have dig er en professionel hjemmeside, det vil sige at det skal være en hjemmeside, hvor du har mulighed for at tilføje flere sider nemt og enkelt, samt kunne styre indholdet af de sider. Det betyder for langt de fleste at de skal have en hjemmeside lavet i et CMS (vi anbefaler Umbraco eller Wordpress).

Den professionelle hjemmeside er fundamentet for at kunne lave leadgenerering online. På din hjemmeside er det vigtigt at du har en gennemtænkt struktur, der gør det nemt for besøgende at finde rundt. Du skal have godt indhold som fortæller hvilken værdi du som virksomhed leverer. Herefter skal du kunne opsamle leads i form af en kontaktformular eller lignende. 

Mange virksomheder har en række services eller produkter de tilbyder, hvert af de produkter din virksomhed tilbyder skal have sin egen side, det giver dig mulighed for at sende dine besøgende direkte hen til den ene side omkring det produkt som passer netop til denne kunde. 

Du skal også opfordre din besøgende til at tage kontakt til dig på din hjemmeside, det kaldes ofte for et "Call To Action (CTA)" det vil sige at vi opfordrer den besøgende til at udføre en handling. I dette tilfælde kan det være at udfylde en kontaktformular.

Tiltræk besøgende til din hjemmeside

Når du har den gode hjemmeside, så skal du tiltrække kunder til siden. Det vil sige at din side skal være nemt at finde for kunder. Mange af dine mulige kunder finder deres services ved at gå på Googles hjemmeside og søge efter det produkt de leder efter. 

Hvis du optimerer din hjemmeside til at blive fundet på Google (Søgemaskineoptimering eller SEO). Så øger du tilstrømningen af besøgende som er interesseret i din hjemmeside. 

Andre metoder til at få leads på er ved at dele din side på sociale medier som fx. LinkedIn, Facebook eller Google+. Du kan også købe  for at få flere besøgende ind på din hjemmeside).

Her kommer vi tilbage til det med at have en professionel hjemmeside - hvis ikke din hjemmeside er professionel og der er mulighed for at tage kontakt til dig direkte, så risikerer du at den besøgende finder et andet sted at købe den service de har brug for. Hvis man bruger tid, energi og penge på at få besøgende ind på sin hjemmeside, så gælder det også om at have en professionel hjemmeside som kan generere et lead til din virksomhed.

Giv noget til dine besøgende

Vi har dækket det helt basale omkring at have en professionel hjemmeside og kort om, hvordan man kan tiltrække besøgende til den hjemmeside for at skabe leads til din virksomhed. Det næste er at du skal give før du kan få - det lyder måske lidt ny-religiøst, men der er hold i det.

Måske har du undret dig over at mange virksomheder forærer noget af deres viden væk. Mange laver små, lette e-bøger eller checklister som man nemt kan downloade fra deres hjemmeside. Nogle giver en gratis konsultation over skype eller en gratis gennemgang af deres behov for telefoni. 

Selvom det for nogen kan lyde lidt kunstigt, og som noget man ikke er interesseret i at forære væk, så er det noget som man bør overveje, hvis man vil generere leads online. Formålet er at "dit lead" stadig skal betale for det de downloader eller får gratis - det er blot med deres kontaktinformation og en accept af at blive kontaktet af jeres salgsteam. 

Det, du lige har gjort er at give noget væk som har en værdi for den mulige kunde, dvs. de kan bruge det i deres virksomhed. Du har samtidig skabt et kvalificeret lead til dit salgsteam, med en mulig kunde som allerede har vist interesse for dit produkt og som du ved er interesseret, du har endda fået accept til at kontakte vedkommende igen, og har samtidig kundens kontaktinformation. 

Det er lead generering - og det virker.



Brian Hvarregaard

Brian er medejer og daglig leder af GreenWeb. Har udviklet software siden slutningen af 90'erne og har stor erfaring i at lave store og små webløsning til alle typer af virksomheder. Brian kan kontaktes på: brian@greenweb.dk

Del med dit netværk (det er god stil)

Del på LinkedIn Del på Facebook Del på Google Plus Del på Twitter

Send en kommentar til artiklen

(din kommentar gennemlæses lige inden den offentliggøres)

Vi ved hvad der skal til for at få success online.