15 grunde til vi elsker Umbraco CMS

15 grunde til vi elsker Umbraco CMS

Hos Greenweb elsker vi Umbraco. I dette blogindlæg kan du læse lidt om, hvorfor vi anbefaler Umbraco til mange af vores kunder og hvorfor vi elsker det – noget er lidt nørdet, andet er gode overvejelser omkring et CMS. Hvis du sidder og overvejer Umbraco som CMS til netop din virksomheds hjemmeside, så læs med her på siden. Der er en masse gode argumenter for hvad et CMS skal indeholde.

#1 Vedligehold af indhold er nemt og intuitivt

Vi har gennem årene arbejder med mange forskellige CMS og noget af det, der virkelig kendetegner Umbraco er den brugervenlighed det kommer med.

Hvor de fleste CMS kun har fokus på at skabe en god oplevelse for alle de besøgende på hjemmesiden, så har Umbraco CMS også fokus på at skabe en brugervenlig og intuitiv brugergrænseflade til de redaktører som bruger det på daglig basis.

Det betyder at når vi udvikler en kundeløsning, så er det vigtigt for os at forstå de personer og de arbejdsgange der ligger bag ved hjemmesiden. Mange af vores kunder ser deres hjemmeside som en integreret del af deres virksomhed og det er derfor vigtigt at den er optimeret, brugervenlig og nem at bruge.

Det handler for os også om at være realistisk omkring de virksomheder og den arbejdsgang man nu engang har i en virksomhed. Det er de færreste virksomheder, hvor medarbejderen lige kan hive 3 timer i fuld koncentration ud af kalenderen for at skrive den næste artikel til hjemmesiden – sådan fungerer virkeligheden sjældent.

Denne arbejdsgang betyder at det skal være nemt og intuitivt at skulle bruge et CMS, man skal ikke bruge en masse tid på at huske på hvordan man nu lavede en nyhed, hvordan man satte et produkt op eller hvordan man skulle tilføje en ny side. Her er Umbraco meget brugervenligt, og bygger man det rigtigt, så får man et CMS, der giver mening for redaktøren og er nemt og intuitivt at bruge.

Noget af det vi anbefaler mange af vores kunder er at man gør brug af kladder i Umbraco. Kladder er – som navnet antyder – en rettelse til en side eller en helt ny side som endnu ikke er udgivet.

Man gemmer den som en kladde og kan således vende tilbage til den når man har tid og skrive lidt videre. Når man så er helt klar med den, så kan den udgives til en endelig version og er nu online på hjemmesiden.

Kladder virker som en sandkasse, hvor man kan arbejde uforstyrret og gemme sit arbejde uden at udgive det.

Som vi tidligere har skrevet, så designer vi typisk administrationsdelen i Umbraco CMS så den giver mening for virksomheden, det vil mange gange sige at vi bruger de samme ord og vendinger om tingene som man bruger i virksomheden, således giver det mere mening når man skal redigere hjemmesiden.

Dette letter det daglige arbejde med systemet og gør at Umbraco CMS passer perfekt ind i virksomheden.

Man behøver heller ikke være IT specialist for at kunne bruge Umbraco CMS, den intuitive brugergrænseflade er let at lære og selvom man ikke retter på hjemmesiden hver dag, så kan man stadig hoppe direkte ind og bruge systemet.

#2 Automatisk udgivelse af indhold

En af de ting vores kunder finder meget praktisk er at man nemt kan skrive sit indhold og så vælge et tidspunkt, hvor de skal udgives. Det er praktisk i forhold til at kunne planlægge sit arbejde som redaktør på hjemmesiden og i særdeleshed i forhold til kampagner.

Eksempelvis kan man på en given dato udgive en bestemt artikel eller side, således den først er tilgængelig fra denne dato. Selve artiklen kan være skrevet lang tid i forvejen.

Dette er meget normalt i forhold til marketing kampagner eller ved regelmæssige udgivelser af blogindlæg at lave alt dette i forvejen og så udgive det på en specifik dato.

Med denne automatiske udgivelse af indhold kan du planlægge din julekampagne allerede i efteråret, skrive alle teksterne og opsætte Umbraco CMS til at udgive siderne på det rigtige tidspunkt.

Det kan også være du skriver en masse blogindlæg på din hjemmeside, du satser altid på at være 5 blogindlæg foran, det betyder at du har opsat Umbraco CMS til at udgive et blogindlæg hver uge, eller måned – dette sker automatisk, mens du skriver de næste indlæg, der først skal udgives om flere uger.

Kort sagt giver denne automatiske udgivelse af indhold dig muligheden for at planlægge dit arbejde meget bedre. Det er også denne funktion i et CMS, der hjælper med at udjævne travlhed, ferie, sygdom eller lignende.

#3 Versionsstyring

Umbraco CMS Menu

En af de features man ikke lige tænker over er gode at have i et CMS er versionsstyring. Hvis ikke lige du er bekendt med dette begreb, så er det muligheden for hele tiden at vende tilbage til en tidligere version af din hjemmeside.

Ja, du læste rigtigt – Umbraco holder styr på hvad du laver af ændringer til dine tekster, så du trygt og roligt kan lave rettelser til dine tekster, fordi du kan altid gå tilbage til en gammel version af dine tekster.

Du kan også nemt gå et par versioner tilbage og se hvad du slettede eller ændrede i den version. Det betyder at man som redaktør ikke er så nervøs for at lave rettelser, da man har det sikkerhedsnet, der betyder at man altid kan komme tilbage til en tidligere version af sin tekst.

Samtidig med at man har versionsstyring så har man også det, der på engelsk hedder ”audit trail” – eller ”revisionsspor” på dansk. Det betyder at, hvis i er flere personer, der har adgang til hjemmesiden og alle bidrager med tekster osv. Så kan man altid gå tilbage og se, hvem, der har rettet hvad og på hvilket tidspunkt.

Versionsstyring og revisionsspor er to store og meget væsentlige dele af et CMS og Umbraco CMS er født med begge dele. Disse to features alene er så markante at de kan være nogle af de primære årsager til at vælge Umbraco CMS.

#4 Ingen licensomkostninger

Selvom licensomkostninger kan være vigtige for et hjemmesideprojekt, er det typisk ikke det et valg af CMS står og falder på. Hvis man får meget mere ud af det valgte CMS man vælger at tilkøbe, end man betaler – så er det stadig en god forretning.

Men Umbraco CMS er faktisk gratis, det kan frit downloades og installeres på sin hjemmeside.

I et hjemmesideprojekt er økonomien altid en stor del af det. I Greenweb har vi været med til at lave flytninger af meget store sider fra andre, betalte CMS platforme til Umbraco og besparelsen af licensomkostninger har hurtigt tjent projektet hjem igen.

Mange gange ser vi at kunderne bliver mere tilfredse med vores Umbraco løsning end de var for den gamle – og langt dyrere løsning.

Det betyder også at du ikke skal betale for selve platformen, du betaler i stedet for de rettelser og den udvikling der skal laves. Det er også denne udvikling som virkelig skaber en forskel for din virksomhed og kan være med til at give din virksomhed en konkurrencemæssig fordel. Når din virksomhed har integreret Umbraco CMS som en aktiv del af dens marketing og salg, så er næste trin at automatisere arbejdsprocesser og skabe endnu mere værdi.

#5 Notifikationer og udgivelsesworkflow

Er du i en større organisation eller har du fx studiemedarbejdere som arbejder med tekster til hjemmesiden, som skal godkendes inden disse udgives, så er notifikationer og udgivelsesfworkflows lige noget for dig.

Igen er dette et af de punkter vi mener giver en stor værdi til en organisation. Umbraco er født med dette fra starten af og er noget som mange af vores kunder værdsætter meget højt.

Til den medarbejder som kun må skrive tekster til en side, hvorefter dette skal godkendes, kan der laves en ny bruger, hvor kun dette er muligt (dette kan endda begrænses til et bestemt område som fx kun nyheder på hjemmesiden).

Denne bruger kan nu ikke udgive indhold, men i stedet kan de sende det til godkendelse. Det er så op til den redaktør der skal godkende dette at udgive indholdet. Dette giver en god opdeling i ansvar og gør det muligt at styre helt ned på sideniveau, hvilke brugere, der må have lov til at udgive.

Dette er praktisk i forhold til eks. studiemedarbejdere eller eksterne forfattere, hvor man skal sikre sig at teksterne kommunikerer korrekt til ens kunder i et sprog de kan forstå.

I et CMS, hvor man har mange redaktører eller personer, som kan oprette, ændre eller fjerne indhold er det muligt at opsætte notifikationer, således man nemt kan følge med i hvad der sker på udvalgte sider i systemet. Eksempelvis kan man abonnere på notifikationer til ”Prislistesiden” eller på ”Handelsbetingelser”, således man får besked hvis disse sider rettes.

Dette skal ikke forveksles med overvågning og mangel på tillid, dette er simpel kvalitetssikring af indhold.

#6 Brugerstyring og sikkerhed

Specielt i større organisationer er dette et fantastisk værktøj. Med brugerstyring kan man oprette brugergrupper og tildele dem forskellige rettigheder (fx oprette nyt indhold, redigere indhold, sende til udgivelse og meget andet.). Dette kan gøres helt ned på den enkelte side.

Det kan være praktisk, hvis der er en klar opdeling af ansvar og der er tilknyttet eksterne tekstforfattere til siden.

Som virksomhed er det muligt at oprette alle de forskellige roller man vil og give dem forskellige rettigheder, adgang til forskellige dele af hjemmesiden, således man 100% kan styre adgang og rettigheder på de enkelte sider.

#7 Performance - Umbraco er hurtig, meget hurtig

Vi kender det alle sammen, vi går ind på en hjemmeside og venter, venter og venter på at siden skal loade. Umbraco er hurtig, meget hurtig.

Hastigheden på en hjemmeside er altafgørende for den oplevelse man som bruger får af siden. Det er både gavnligt for brugeren, da det giver en bedre brugeroplevelse. Når det giver en bedre brugeroplevelse, er det også noget som søgemaskinerne er interesserede i – herunder er i særdeleshed Googles søgemaskine interessant. Her tænker vi i særdeleshed på Søgemaskineoptimering (SEO).

Man kan sige at indirekte, så er Umbraco godt for SEO, idet det er et hurtigt CMS og en sides hastighed er afgørende for brugeroplevelsen og derved også for SEO (da Google ranker delvist ud fra brugeroplevelsen, hvor et af målepunkterne er sidens load hastighed).

Med Umbraco CMS er det ikke usædvanligt at se load tider på under et sekund for sider. Det hele kommer naturligvis an på hvordan siden er opbygget og hvordan man som udvikler evner at skære helt ind til benet og få styr på teknikken, så der ikke skal hentes kæmpestore billeder og andet.

Noget af det Umbraco er rigtig god til, er at cache indholdet, der har været vist. Det vil sige at når siden har været hentet første gang, så er alle efterfølgende besøg meget hurtigere. Det er noget af det man hurtigt bemærker ved en Umbraco side, at loadtider og selve oplevelsen ved siden er meget ”let” og flydende – også selvom man skulle have animationer, effekter eller videoer på sin hjemmeside.

#8 SEO og SoMe

Måske er du helt med på hvad denne overskrift dækker over, ellers så kommer den korte forklaring her. SEO er forkortelsen for Søgemaskineoptimering, det vil sige at få din hjemmeside til at rangere bedre i søgemaskinerne, herunder i særdeleshed Google.

SoMe er forkortelsen for Sociale Medier, når vi arbejder med dette koncept indenfor Umbraco tænker vi på hvor nemt det er at integrere med de forskellige platforme, som fx Facebook, Twitter, Instagram, Linked og meget mere.

Fordi vi har fuld kontrol over alt i Umbraco kan man lave integrationerne lige som man vil, det er nemt at styre titler, billeder og beskrivelser, hver gang en af de besøgende deler en af dine sider på de sociale medier. Det giver mulighed ikke bare for at vise indhold fra dit facebook feed, men at integrere meget dybere med de forskellige platforme.

I en Umbraco hjemmeside er man således ikke bundet til et bestemt plugin, hvor alle sider har den samme integration og fungerer på samme side. Der er mulighed for at lave unik integration hver gang.

Med hensyn til at lave søgemaskineoptimering, så er Umbraco helt perfekt. For det første er det en fantastisk hurtig platform, dernæst kan man nemt og intuitivt implementere understøttelse for at adskille sidens titel fra overskriften på siden. Meta beskrivelser og titler kan nemt styres individuelt og dette kan gøres på tværs af alle sprog. Når dette er implementeret (og det er det i alle vores hjemmesider som udgangspunkt) så har man en hjemmeside der er helt klar til at indtage førstepladsen på Google.

Umbraco kommer naturligvis med SEO venlige sideadresser (som også kan styres) og som automatisk opdateres, når sider omdøbes. Skulle der komme besøgende til en side som ikke findes, så fanger Umbraco automatisk dette og man kan nu viderestille dette til den rigtige side (i SEO-termer hedder dette mange gange en 301 redirect) – dette er Umbraco født med (i mange andre CMS’er er dette ekstra plugins og indstillinger) og det er meget brugervenligt.

#9 Stærk til eHandel

En af de ting som Umbraco ikke er født med (og det giver god mening) er en indbygget webshop. Men på grund af Umbracos evne til nemt at blive udvidet, er der mange e-commerce løsninger som nemt integreres ind i Umbraco.

Der findes forskellige løsninger af eCommerce til Umbraco, helt fra de helt enkle løsninger, hvor man kun kan købe et enkelt produkt til store, professionelle webshops, hvor man kan implementere en moderne og avanceret struktur.

En eCommerceplatform kan tage mange forskellige former, mange gange er en webshop ikke bare en webshop. For mange webshops skal der laves integrationer til forskellige andre systemer, herunder økonomi og lager.

#10 Født til at være multisproget

Dette er en af de helt store fordele. Umbraco er født som et multisproget CMS. Det betyder at det er bygget til at kunne oprette sider med flere sprog, både hvor oversættelserne er forskellige, men også hvor indholdet til hvert sprog kan variere.

Dette er ikke et ekstra modul, der skal installeres, det er noget som har været tænkt ind i arkitekturen og i selve opbygningen af Umbraco – helt fra starten.

Har du et web site og vil have et ekstra sprog på siden, er det tekniske arbejde overstået i løbet af kort tid, dertil kommer selve oversættelsen af indholdet. Med hensyn til oversættelse har Umbraco CMS et indbygget oversættelsesflow som kan hjælpe med oversættelsen.

Store hjemmesider bruger professionelle oversættere til at oversætte tekster og betydninger. Det er muligt at indarbejde dette i Umbraco CMS ved at bruge deres oversættelses workflow. Umbraco indeholder en oversættelses sektion, hvor man kan oversætte de mest generelle termer til titler, knapper osv.

Samtidig er det muligt for en redaktør at sende en enkelt side til oversættelse til et bestemt sprog. Det betyder at de oversættere der så er i systemet nu kan logge ind og gennemføre oversættelsen.

Disse workflows er helt centrale i et moderne CMS og det er noget, der er arbejdet meget med i Umbraco, det er en del af kernefunktionaliteten.

#11 Født med et medlemssystem

En af de typiske opgaver vi arbejder med hos Greenweb er at bygge kundeportaler. Det er ret ligetil i Umbraco CMS, da det er født med denne funktionalitet. Folkene bag Umbraco CMS har fra starten taget højde for at i et professionelt og moderne CMS så er det nødvendigt at have adgang til beskyttede dele af sin hjemmeside. Det vil sige login for kunder, så de kan betjene sig selv. Her kan det fx være alt fra interne nyheder, træningsvideoer, prislister og supportsystemer.

En af fordelene ved at dette er tænkt ind fra starten af er at man ikke skal til at lave forskellige krumspring i Umbraco som man mange gange gør i andre CMS’er – her er det ligetil man skal stort set kun lige aktivere det og så har man et beskyttet område til alle sine kunder, hvor de kan betjene sig selv.

Dette er noget både os og vores kunder virkelig kan lide, det skaber stor værdi for en virksomhed at de nu kan tilbyde selvbetjening til deres kunder, døgnet rundt.

Vi har i tidens løb bygget flere forskellige kundeportaler, lige fra 100% tilpassede løsninger, hvor vi fra bunden har udvikler det hele, til forskellige løsninger i blandt andet Wordpress. Men, efter vores mening er der ingen CMS der klarer jobbet så godt som Umbraco CMS.

#12 Nemt at integrere

Når man som virksomhed når til det punkt at ens hjemmeside ikke blot skal være pæn at se på, men også skal integreres med resten af virksomheden, så kommer Umbraco virkelig til sin ret. Den åbne arkitektur i Umbraco og den måde hvorpå den tekniske arkitektur er opbygget på gør det nemt at udvide Umbraco og integrere det med andre systemer. Det kan eksempelvis være alt fra simple integrationer som Google Analytics, Instagram eller Mailchimp, til mere avancerede integrationer som økonomisystemer, supportsystemer og meget andet.

Nogle af de store hjemmesider vi har været med til at bygge har haft behov for integration til en masse eksterne services som på bedste vis skal integreres, så de hænger helt naturligt sammen med hjemmesiden – det har ikke nødvendigvis været en nem opgave, men Umbraco har muligheden for at dette bliver integreret på en robust måde som er fuldt integreret i systemet.

Uden at det hele skal blive alt for nørdet, så er vores udviklere er i særdeleshed glad for Umbraco, når det kommer til at integrere med andre systemer. Den mest naturlige måde at integrere på er ved at bruge web services.

Umbraco kommer allerede med en den af dens infrastruktur bygget på web services, samtidig med at den er opbygget omkring Microsofts ASP.NET MVC mønster, så ligger udvidelse (rent teknisk) lige til højrebenet. Uanset om det er integrationer til eksisterende web services, eller vi selv skal udvikle disse services først.

#13 Fuld frihed omkring design

Gennem årene har vi arbejdet sammen med mange forskellige designere og grafikere. Noget af det både vi hos Greenweb, og de grafikere og designere vi arbejder sammen med, virkelig værdsætter ved Umbraco er at der ikke er begrænsninger i hvad der kan lade sig gøre.

Med Umbraco har man fuld frihed i forhold til design, alle hjemmesider kan tilpasses og det giver specielt designere en frihed til at tilpasse deres design med en frihed de mange gange ikke tidligere har haft i andre CMS’er.

I Umbraco har man ikke på sammen måde et samlebånd, hvor man bare lige køber et design på nettet for et par hundrede kroner og med 5 kliks har man en hjemmeside, der ligner alle andres hjemmesider.

Mange af vores hjemmesider bygger på interne skabeloner, som kun er 80% færdige i forhold til layout og struktur. Det betyder at vi relativt kan komme i luften med mindre sider, uden at skulle starte helt forfra hver gang. Samtidig har vi også kunder som bruger en af vores grafiske samarbejdspartnere for at skabe et helt unikt design som er skræddersyet til netop den enkelte virksomheds behov.

Vi elsker når vores kunder bliver tilfredse med det resultat vi leverer. Kunden ser en unik hjemmeside, der er blevet nøjagtig som den skal være, uden at gå på kompromis, vi ser en glad kunde som har fået et professionelt CMS og som virkelig kan begynde at integrere deres forretning i hjemmesiden og begynde at tiltrække flere kunder.

#14 Stort fællesskab af udviklere

Nu kommer vi til den del, der er meget vigtig i vores branche, det er hvor nemt det er at få hjælp til ens hjemmeside.

For at vælge et CMS er det også vigtigt at man har mulighed for at finde udviklere til det. Det er heldigvis nemt med Umbraco, da det bygger på et af de mest populære programmeringssprog. Umbraco har et stort fællesskab af udviklere som hver dag laver nye moduler og skaber fantastiske Umbraco løsninger.

I Greenweb lever vi lever efter det motto at vi og vores kunder, kun har hinanden på lånt tid – nogle gange er dette i flere år. Faktum er at på et tidspunkt skal alle videre og det er sundt nok en gang i mellem at prøve noget nyt.

Noget af det vi trøster os ved er at vi har valgt en robust og professionel platform til en virksomheds hjemmeside, som kan overtages af nogle andre Umbraco udviklere. Det er vigtigt for os at det produkt vi leverer til vores kunder ikke binder kunderne direkte til os, det ville ikke være fair overfor vores kunder.

Vi står til enhver tid på mål for vores valg af Umbraco som valg af CMS og kan med god samvittighed overdrage vores løsninger til kollegaer i branchen.

#15 Bygger på Microsoft Teknologier

Dette argument har vi overvejet længe om det egentligt skulle være med. I princippet har teknikken der ligger nede i motorrummet på en hjemmeside ikke noget med værdien af CMS’et at gøre.

Men en af styrkerne vi igen og igen ser skaber en rigtig god teknisk løsning for vores kunder er at Umbraco er bygget på Microsoft moderne programmeringsplatform. Faktisk så var Microsoft meget tidligt med inde over for at hjælpe med at optimere systemet. I dag kører et af Microsofts egne, helt store, websites på Umbraco.

Vi har arbejdet med Microsofts .NET platform (som den underliggende platform til Umbraco CMS hedder) siden 2002 og har været med hele vejen. Det betyder også at vi har et dybt kendskab til hele platformen som danner fundamentet for Umbraco (for tekniske nørder som os, er den underliggende platform ASP.NET MVC og AngularJS).




Del med dit netværk (det er god stil)

Del på LinkedIn Del på Facebook Del på Google Plus Del på Twitter

Send en kommentar til artiklen

(din kommentar gennemlæses lige inden den offentliggøres)

Vi ved hvad der skal til for at få success online.